A megfelelő működés érdekében cookie-kat használunk. Az oldal használatával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatót.

Tipikus, gyakori dekorációs hibák - 1. rész

Tipikus, gyakori hibák decoupage technikában

Van néhány tipikusnak mondható, gyakori hiba, amit könnyű elkövetni. Ahhoz, hogy ezeket szemléltetni tudjam, körülnéztem a pinteresten és onnan gyűjtöttem ki néhány képet.
Hibázni mindannyian hibázunk, kevesebb és több gyakorlat birtokában is, ezek nem szabad, hogy a kedvünket szegjék - inkább tanuljunk belőlük!

Szeretném még most, a cikk elején tisztázni, hogy az építő kritika nem mások munkájának a lehúzását jelenti - mielőtt ezt bárki is félreértené. Pontosan tudom, hogy mennyi munka, rákészülés, próbálkozás van egy-egy darab mögött. Ez összességében egy nagyon is szubjektív műfaj és végül minden darabnak egyetlen mérője van csak: tetszik, vagy nem tetszik. Ezért mindaz amit itt leírok a saját nézőpontomat tükrözi és nem tartalmaz abszolút igazságokat, csupán egy véleményt.

Na, most, hogy ezt a kérdést letudtuk, jöjjön három aranyszabály:

1. az elmélet és a gyakorlat olykor nagyon messze vannak egymástól
Mit jelent ez praktikusan? 
Van egy klassz elképzelésünk, mert láttunk egy jó darabot és szeretnénk azt mi is megcsinálni. Aztán amikor belevetjük magunkat a munkába, kiderül, hogy egy másik mintával, más színekkel közel nem az lesz belőle, mint amit a képen láttunk. Az alapötlet legyen inkább csak kiindulási alap, ne ragaszkodjunk körömszakadtáig hozzá, inkább engedjük el magunkat és úgy dolgozzunk, ahogy jónak látjuk. Nem lehet egy tárgyat tökéletesen lemásolni, mert ehhez pont azok a színek, minták, kiegészítők, technikai megoldások kellenének ...

2. mindig a fő mintával kezdjünk
Ha pl. egy fadobozt szeretnénk díszíteni, először a fedél mintáját kell kitalálni, végigcsinálni, majd ehhez igazítani az oldalakat.

3. mindenki hibázik, gyakorlattól függetlenül
Nekem is van egy nagy dobozom, amibe a rontott darabok kerülnek, azzal a felkiáltással, hogy majd lesz egyszer belőlük valami. Vagyis nem kell attól félni, hogy nagy bakit követünk el! Nem tökéletes tárgyakat szeretnénk készíteni, hanem szépeket (ez ugyan kicsit nehezen megfogható fogalom) - sokszor a tökéletlenségek adják meg a jellegzetességét, savát-borsát egy darabnak. Az nem mindegy, hogy mi is ez a hiba pontosan: technikai jellegű, vagy esztétikai, vagy a kettő együtt :-)

Kevés tapasztalat birtokában szükségünk van kapaszkodókra, mert nem tudjuk még fejben összerakni az egyes elemeket: a díszítendő felületet, a festékszíneket, a mintákat, a kiegészítőket, az alkalmazott technikákat. De semmi pánik, ehhez csak gyakorlat és pár rontott darab kell :-)  

Jöjjön akkor az első nagy kérdés:

SZÍNVÁLASZTÁS

Erről legalább egy háború-és-békényi könyvet lehetne írni ...
Először valahogy meg kell tapasztalnunk az alkotás folyamatában, hogy vannak olyan színek, amelyek ebben a kontextusban nem a mieink. Ehhez az egyéni felismeréshez azonban el kell jutni, ez egy folyamat. Különbség van aközött, hogy pl szívesen fölveszek egy zöld pólót, mert tetszik a színe, vagy hasonló zöldre festek le egy dobozt ... 

A színek soha nincsenek önmagukban. Mindig több van egyszerre, egymás mellett, ezért összességében kell megítélnünk a végeredményt.

Az alábbi helyzeteket célszerű elkerülni:

1. karaketeres, egymáshoz közel álló színek együttes használata, mert ezek ütni fogják egymást - pl.sötétlila és sötétkék, vagy piros és sötétbarna.
A színek árnyalatán és a befestett terület nagyságán nagyon sok múlik, mert van olyan lila és kék, piros és barna, ami jól mutat együtt, főként, ha kiegészítő színek is vannak mellettük, ezért ebből annyit jegyezzünk meg most, hogy egymáshoz közeli színeket óvatosan használjunk együtt, föként nagy felületeken.

Itt van egy példa erre:

Színek aránya

Ez a doboz technikailag tökéletes, de ez a piros és ez a barna kifejezetten ütik egymást, úgy, hogy a barna ilyen nagy felületen megjelenik - ebből a dobozból a színek harmóniája hiányzik.
Akkor "nézne ki jól", ha a fiókok előlapján is minta lenne. A barna és a piros aránya egyensúlyba kerülne. (Grafikus programmal rátettem, hogy meg tudjam mutatni.) 

2. Tömbös megjelenés

Ez alatt azt értem például, amikor mondjuk a doboz fedelén van a minta és az alsó része "tömbösen" egy színnel van befestve. Nincs az a szín, amivel ez a doboz harmóniába kerülne, mert két egymástól nagyon drasztikusan különböző felület áll egymás mellett.
Mondjuk, ez a minta sem a legszerencsésebb választás, mert itt nehéz jól összehozni a fölső és alsó részt. A tömbös festés elveszi egy tárgy finomságát, könnyedségét, ezért ezt kerülni kell. Várj addig, amíg olyan festési technika birtokában nem leszel, amivel oldani tudnád ezt a tömbösséget.
A doboz készítője is próbálkozott, stencillel (talán) arany festéket vitt fel a doboz oldalára, ami sajnos, csak rontott a helyzeten (ez a sötét rózsaszín és ez az arany szintén ütik egymást, nagyobb kontrasztnak kellene lennie a két szín között).

Kutyából nem lesz szalonna ... hogy ezzel a szófordulattal éljek, de azért egész más lenne a helyzet, ha a rózsaszín helyett ide illő sötétzöldet választott volna.

Ragassz inkább egy semleges mintájú, színben és stílusban ide illő szalvétát, vagy decoupage papírt a doboz oldalára a tömbös festés helyett.

Folytatása következik ...

 

Tartalomhoz tartozó címkék: decoupage szalvéta akrilfesték
Az oldal tetejére