A megfelelő működés érdekében cookie-kat használunk. Az oldal használatával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatót.

Tipikus, gyakori dekorációs hibák - 3. rész - Arányok, arányosság

Tipikus, gyakori dekorációs hibák decoupage technika esetében

A cikksorozat 3. részében arról lesz szó, hogy mitől szép a szép, vagy másképpen fogalmazva mitől látunk szépnek valamit.
Van néhány tipikusnak mondható, gyakori hiba, amit könnyű elkövetni. 
Hibázni mindannyian hibázunk, kevesebb és több gyakorlat birtokában is, ezek nem szabad, hogy a kedvünket szegjék - inkább tanuljunk belőlük!

Mitől szép a szép?

Talán nem szorul magyarázatra, hogy ez egy nagyon nehéz kérdés :-)
Elsőre azt mondanánk, hogy az, hogy valami "szép", teljes mértékben szubjektív és relatív.
De ez így nem igaz 100%-ban, mert van olyan összetevője ennek a roppant bonyolult fogalomnak, ami konkrétan körülírható, megfogalmazható - és ezt mi is könnyen tudjuk alkalmazni.

Ahhoz, hogy ezt a témát meg tudjam közelíteni, el kell szakadnunk picit a hobbinktól és tágabb értelemben elgondolkodni róla.
De miért van egyáltalán szükség arra, hogy erről szót ejtsünk? Azért, mert mindenki azt szeretné, hogy "szépet" alkosson, "szép" tárgyak vegyék körül, "szép" legyen a ruhája, "szép" legyen a kilátás az ablakból, és még sorolhatnám - vagyis a szépre való törekvés egy mindent mozgató, alapvető vezérelv.

A "szép", a "harmónia" érzékelése nagyon összetett, minden vonatkozására nem is lehet itt kitérni, azonban van bennük egy közös elem, mégpedig egy szám, egy arányszám: 1,618. De milyen szám! 

Utazzunk egy "kicsit" vissza az időben ... éspedig az ókori Egyiptomba, amikoris úgy i.e. 2160 évvel elkezdték építeni a gízai Nagy-Piramist. Már akkor tudták, hogy ennek a számnak nagyon nagy jelentősége van. Isteni számnak is nevezték, és nem csak matematikai tényként tekintettek rá, hanem az istenség földi jelenlétének és a teremtésnek a kifejezőjeként is értelmezték.

Ez a szám az arany szám, vagy aranymetszés, ami egy arányosságot takar. Megjelenik a természetben (emberi test felépítése, virágok, fák, levelek, csigaház stb) és művészetben (piramisok, festmények, zene, tipográfia) egyaránt, egyensúlyt teremtve a szimmetria és az aszimmetria között. Az aranymetszés arányait tartalmazó formák bírnak nagy esztétikai értékkel. A magyarázata roppant egyszerű: mivel a bennünket körülvevő világban ez az arányosság a meghatározó, a fejlődéstörténetünk során a szemünk ehhez szokott.

Biztosan volt már olyan érzésed, hogy néztél egy ember alkotta tárgyat és közben arra gondoltál, hogy valami miatt nem tetszik, de nem tudod pontosan megfogalmazni, hogy miért. Nagy az esély arra, hogy azért, mert abban a tárgyban nem volt benne az arany szám, az arányosság, a harmónia száma. Az, hogy tetszik-e valami, nem tudatos szinten dől el, hanem tudat alatt, mert ez az arányosság mélyen a részünk, belénk van kódolva. Nem tudod rávenni magad arra tudatos szinten, hogy szépnek találj valamit, ha egyszer az agyad úgy döntött, hogy nem tetszik. 

Mit jelent mindez nekünk praktikusan?

Azt, hogy egy tárgy díszítésének kitalálásakor oda kell figyelnünk az arányokra.
Ahhoz, hogy az előbbieket könnyen alkalmazni tudjuk, egyszerűsítsük le az 1/3 és a 2/3 aránypárra (ami nem egyezik meg pontosan az arany számmal, de nincs nagyon nagyon messze tőle).

Konkrétabban:

- ha egy festővászon magassága 3/3, akkor a rajta lévő fő minta magassága vagy 1/3, vagy 2/3 kell legyen ahhoz, hogy harmónikusként éljük meg
- ha egy doboz fedelére egy kisebb mintát szeretnénk ragasztani és nem szimmetriában gondolkodunk, akkor nézzük meg rápróbálva, hogy mutatna az 1/3 vagy a 2/3 vonalaknál, vagy a minta mérete az alaphoz képest vagy 1/3, vagy 2/3-ad legyen.

Gyakorlati példák:

1. Minta elhelyzése téglalap alakú felületen:
- arányait tekintve, nagyjából egy ekkora minta jöhet számításba ezen a fekvő téglalapon, ami egy doboz fedele is lehet

- ehhez lehet hozzáadni pl. stencilmintát - de ez nem szabad, hogy "elnyomja", vagyis ne fogja szorosan közre a virágot

- ezen a képen jól látszik, hogy a stencilminta most rossz helyen van, összenyomja teljesen a virágokat

- aszimmetrikus elhelyezésnél ez is lehet egy opció, kb. ezekkel az arányokkal, mind az elhelyezést, mind a minták méretét tekintve

- ha túl nagy a minta a felülethez képest ...

Vagyis: nem úgy kell gondolkodni, hogy "ez a minta még éppen ráfér", hanem olyan mintát keresni, ami az arányosságot hozzávetőlegesen követi, vagy a választottból egyszerűen le kell vágni.

2. Minta és felirat együtt
Látható, hogy ez a minta túl nagy erre a felületre, így nem is igazán érvényesül, a feliratot pedig észrevenni is nehéz (pedig nagyok a betűk).

- ez lehet ilyenkor egy jó megoldás: fel kell áldozni valamennyit a mintából, így a felirat és a minta is szépen érvényesülni tudnak

3. Ha ragaszkodunk egy mintához, de az túl kicsi a felületre
Alkalmazhatunk különböző "szűkítéseket", amivel optikailag kicsinyíthetjük a díszítendő felületet.
Ilyen pl. egy keret megfestése, ebbe még jöhet stencil, majd a választott minta.

- a világos alapszín optikailag nagyobbnak hat, ezért ha szükséges, szöveget tehetünk még transzferrel a minta fölé / alá / köré

- a virágminta itt túl nagy:

4. A színek együtt
Nagyon színes vintage stílusú minta, semleges háttér előtt (a minta túl nagy erre a felületre).

- így nézne ki, ha ugyanezt a méretű mintát a jobb alsó sarokba húzzuk, ellenpontként a bal fölső sarokba pedig stencil és felirat kerül, továbbá, ha a minta színei tompábbak.

- ha szükséges és technikailag megoldható, tehetünk stencilmintát a virág alá is, amivel kvázi növelni tudjuk a méretét, de ebben az esetben a bal sarokban lévő mintának kisebbnek kell lennie

- amit pedig célszerű elkerülni, hogy túlzsúfoljuk mintákkal a felületet és nagyok legyenek a kontrasztok egymáshoz képest. 

Természetesen, más kiegészítő dekorációkat is használhatunk, nem kell feltétlenül stencilt: pl. eltérő struktúrák, vagy egyéb kis kiegészítő díszítések gyurmából, chipboardok (karton dekorációk), keretek vagy más festési technika, más, egybemosott színekkel, stb - tehát számos lehetőség van arra, hogy a tárgyainkon a harmóniát megteremtsük :-)

A következő részben megnézzük, hogy mit kezdhetünk pl. egy doboz oldalaival, illetve tulajdonképpen hány felületet is kell díszíteni ilyen esetben és milyen szempontok szerint mérlegeljünk.

Az oldal tetejére