A megfelelő működés érdekében cookie-kat használunk. Az oldal használatával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatót.

Gyorstalpaló webáruházból történő vásárláshoz - légy tisztában az alapvető kérdésekkel

Az ünnep közeledtével sokan vásároltok webáruházakban, internetről, ezért összefoglaltuk az általános alapvető tudnivalókat, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések. 

1. Honnan lehet tudni, hogy megbízható-e egy webáruház, vagy sem.

- A webáruház és üzemeltetőjének elérhetőségei hozzáférhetőek kell legyenek. Ha pl. a Kapcsolat menüpontban csak egy kitöltendő űrlapot találsz, ahol felteheted a kérdéseid, de telefonon nem tudod megtalálni őket - lépj is ki arról az oldalról azonnal.
Ezeknek az adatoknak a feltüntetése kötelező.

A Re-Kreatív webshopban a Kapcsolat menüpont alatt megtalálod az összes elérhetőségünket, a fejlécben az ügyfélszolgálat telefonszámát, az Általános Szerződési Feltételekben pedig további részleteket.

- Nem rendelkezik velük, vagy csak nagyon elnagyoltak az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), az Adatkezelési Szabályzat, nem biztosítja közvetlen adattörlés lehetőségét a vásárlók számára - vagyis nem felel meg sem a jogszabályoknak (pl tájékoztatási kötelezettség), sem az EU területén kötelező adatvédelmi (GDPR) követelményeknek.

A Re-Kreatív webshop minden tekintetben megfelel a fent leírtaknak. A láblécben található megfelelő linkre kattintva, bárki törölheti a tárolt adatait, az üzemeltető beavatkozása nélkül (ez azzal jár, hogy a törölt adatokat nem lehet újra regisztrálni a webshopban, így egy későbbi vásárláshoz sem használhatóak).

- Nem tudsz harmadik féltől meggyőződni arról, hogy milyen a webshop szolgáltatásának a minősége - vagyis nincs róla referenciád. Ha mindenképp vásárolnál onnan, akkor először különböző fórumokon érdeklődj a mások tapasztalatáról, ne siesd el a vásárlást, mert lehetnek rejtett költségek, vagy csak minimálisan rendelhető mennyiségek, vagy szállítási, fizetési kikötések stb. Keress rá a cégre google-ben, vagy közösségi oldalakon.

- Ha csak banki átutalást engedélyeznek, de bankkártyás fizetést nem - akkor jobb, ha onnan nem vásárolsz, mert a bankkártyás fizetési lehetőséghez a bank ellenőrzi a webáruház tényleges létezését, és szerződésben állnak. A webáruháznak fel kell tüntetnie a pénzügyi szolgáltató kilétét, így neked is látnod kell, hogy majdan a fizetés milyen bankon, vagy rendszeren keresztül történik. Ha ennek az információnak nem vagy a birtokában, akkor abból a shopból ne vásárolj!
A bankkártyával történő fizetés során maga a pénzügyi tranzakció a bank felületén jön létre, vagyis a kártyád adatait már a banki környezetben adod meg. A shop és a bank szerződésének megfelelően fizetéskor a webáruház automatikusan a banki felületre navigál, majd a bank vissza az áruházba.

A Re-Kreatív webshop pénzügyi szolgáltatója a CIB Bank, a kártyás fizetés az ő felületükön történik.

- Győződj meg arról, hogy a webshop url-je https-sel kezdődik-e, vagy szimplán csak http. Ha ez utóbbi, az azt jelenti, hogy az üzemeltető nem hozta meg az elektronikus vásárláskor megadott adatok védelmére vonatkozó intézkedéseket, vagyis az adataid nincsenek biztonságban. Ne vásárolj ilyen webáruházból!

A Re-Kreatív webshop rendelkezik https tanusítvánnyal.

2. Rendelés, fizetési és szállítási módok

- A rendelés folyamata legyen egyszerű, egyértelmű és jól áttekinthető. Ugyanez vonatkozik a szállítási és fizetési módokra. A rendelés leadása előtt érdemes ezekről előzetesen tájékozódni!

A Re-Kreatív webshopban a Szállítási módok és feltételek részletesen tartalmazzák a szükséges információkat.

3. Tájékoztatási kötelezettség

A webáruház üzemeltetőjének tájékoztatási kötelezettsége van, vagyis kötelező módon a vevők tudomására kell hoznia a vásárlással összefüggő információkat.
- az ÁSZF-et csatolni kell a megrendelést visszaigazoló automatikus levélhez,
- a honlapon fel kell tüntetni a adatkezelési szabályzatot, a vásárlástól történő elállás módját, hogy hová fordulhat a vevő panaszt tenni, a Békéltető Testületek elérhetőségét, az EU platformját, ahol szintén panaszt lehet tenni.

Ha az előbbiek nyomokban sem lelhetőek fel egy webshopnál, onnan nem szabad vásárolni, mert nincsen olyan fórum, ahová ilyen esetben fordulni lehetne. 

A Re-Kreatív webshop eleget tesz a tájékoztatási kötelezettségének, a vevőink megtalálják a honlapon a szükséges információkat.

4. Elállás a vásárlástól

A vásárlónak nem csak a jogait, a kötelezettségeit is ismernie kell, ha interneten rendel. A vásárlástól történő elállás gyakorlása jogszabályhoz kötött, ami mindkét félre vonatkozik. 
A megrendelés elküldésével, az ÁSZF-ben szabályozottak szerint, távollévők közötti szerződés jön létre, aminek a felmondása feltételekhez kötött.

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződést a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szabályozza.

Abban az esetben nem állhatsz el a vásárlástól, ha:
- a megrendelt termék kifejezetten a te kérésedre készült el, mert a kereskedő azt más részére már nem tudja értékesíteni,
- egyes élelmiszerek, speciális termékek esetében, vagy letölthető termékeknél,
- nem te vagy a tényleges fogyasztó, vagyis a rendelést egy vállalkozás, egyéni vállalkozó, cég, egyesület, alapítvány stb nevében adtad le, vagyis a számla nem a te nevedre szól, mint "magánember",
- ha kicsúszol a 14 napos határidőből.

Az elállás tényét egyértelműen jelezned kell a kereskedő felé szóban, vagy írásban.
A megrendelt terméket a saját költségeden kell visszaküldened a webáruháznak. Ha a termék sértetlen és hibátlan, a kereskedőnek vissza kell fizetnie azt a teljes összeget, amit rendeléskor kifizettél. Ha a termék a visszaküldést megelőzően megsérült, hibás állapotban érkezik vissza, a kereskedőnek lehetősége van értékcsökkenést felszámolni. Ezt jegyzőkönyvbe kell foglalni és ennek megfelelően eljárni.

Mivel az elállás lehetősége határidőhöz és feltételekhez kötött, tájékozódj a hatályos jogszabályokról és a vásárlás előtt!

Egy csomag át nem vétele, vagy nem kifizetése nem minősül elállásnak a vásárlástól. A távollévők közötti szerződés ettől még érvényben marad, mindaddig, amíg fel nem mondják!

5. Internetes vásárlás magánszemélytől, vagy vállalkozótól, de nem webáruház környezetben

Ilyen eset pl. egy-egy erre szakosodott facebook csoport, vagy közösségi oldalakon termékeket értékesítő magánszemélyek, vagy vállalkozások.

Ha ilyen helyzetben vásárolsz, tisztában kell lenned azzal, hogy panasz esetén nincsen olyan fórum, ahová a problémáddal fordulhatsz. Az esetlegesen keletkezett károdat jogi úton csak hosszadalmas peres eljárással téríthetik meg, aminek a kimenetele amúgy kétséges, mert nem egyszerű a bizonyítás egy szabályozatlan környezetben.
Az eladónak nincsen jogi értelemben semmilyen felelőssége feléd, a hibás teljesítést nem tudod számonkérni, a termék szavatosságára, esetleges cseréjére vonatkozóan semmi nem kötelezi. És akkor még nem esett szó a személyes adataid védelméről, amelyeket a vásárláskor, fizetéskor megadtál. Ne légy jóhiszemű, nem tudhatod, hogy ki mit tesz most, vagy a későbbiekben a megszerzett adatokkal. 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: aktuális
Az oldal tetejére